Római-parti mobilgát - tervek

 

Római-parti mobilgát - tervek

Befejezéshez közeledik a csillaghegyi öblözet védelmét szolgáló védmű, azaz árvízvédelmi gátrendszer tervezése, a belső munkaközi változat szerint 500 méterrel hosszabb lesz, magasabb lesz, több elemből áll majd, és többe fog kerülni, mint eredetileg tervezték.

Több önálló szakaszból áll majd a csillaghegyi öblözet védelmét szolgáló védmű építése a nemrég elkészült munkaközi változat szerint, mondta az Indexnek Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. 

Az első szakasz egy 1,2 méter átmérőjű (SENTAB típusú) parti vízvezeték cseréje, egy gömbgrafitos öntöttvas csövet tesznek be helyette. A cserének két oka is van: a cső egyrészt régi, másrészt túl sekélyen van a föld alatt, és nem bírná az építési forgalmat. (A helyenként 30-40 cm mélységről 150 cm mélyre helyezik.) A terv szerint a csőcserét idén be is fejezik.

A gátrendszer (töltés + mobilgát) az eredetileg tervezett 2,7 km-nél 500 méterrel hosszabb lesz, a pünkösdfürdői töltéstől az Aranyhegyi-patakig húzódik majd. Két (torkolatvédelmi) műtárgyat építenek be, hogy az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak felduzzasztását elkerüljék. A gát magasságát az elmúlt évek egyre nagyobb árvizei miatt újra kellett tervezni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A terv szerint 3,2 kilométeren mobilgát lesz a Duna mellett. A lakótelep mellett húzódó, már meglévő pünkösdfürdői töltésnél lesz könnyebb dolga a kivitelezőnek: itt a gát koronájába (a töltés tetején húzódó új szervizútba) építik be a mobilgát alapjait. A mobilgát, ha berakják az elemeit, az út felszínétől (a töltéskoronától) számítva 1,2 méter magas is lehet.

A nehezebb rész a római-parti hullámtéri szakasz. Szeneczey szerint most már nem kérdés, hogy a parton húzódjon-e, erről foglalt állást a korábbi és jelenlegi fővárosi közgyűlés, illetve az óbudai képviselő-testület, a Műegyetem, az MTA Bizottsága, a BM Vízügyi Tudományos Tanácsa, és nemrégiben az Országos Vízügyi Főigazgatóság. (A másik terv az lett volna, hogy a Királyok-Nánási útnál legyen a gát, de ez a verzió drágább lenne és nem is reális műszakilag a főváros szerint.)

A mostani terv szerint aluötvözet mobil árvízvédelmi fal épül majd, aminek nem lesznek a földből kiálló állandó elemei, síkban beilleszkedik majd a mellette haladó szervizút felszínébe. A két-három nap alatt felrakható mobilgát néhol a 4 méter magasságot is elérheti. A mobilgátat megosztott magasságú tartóoszlopokkal tervezték, kisebb árvíz esetén alacsonyabb oszlopok tartják majd a fal elemeit.

A pontos nyomvonalat majd a vízügy hagyja jóvá, de Szeneczey szerint nem közvetlenül a kerítések mellett halad majd, mert mint az már többször elhangzott, az évtizedek óta rendezetlen telekhatárok miatt kisajátítási eljárások kellenének, és ezek elhúznák a projektet.

A számos partfeltöltési verzióból kettőt fogadtak el, az úgynevezett D2 és F változatot. Eszerint kétféle módon töltik fel a partot: kaviccsal-humusszal feltöltött kőszórás vagy úgynevezett Gabion-hálóval megerősített partvédelem lesz, attól függően, mennyi hely van a meder és a mobilgát között. 

Szeneczey elmondta, hogy a hullámtéri részben a lehető legnagyobb mértékben megőriznék a mostani állapotot, ahol ez szükséges, a leszakadó partot feltöltik, és a feltöltéssel növényzetet is telepítenek. 

A főpolgármester-helyettes szerint jelenleg azt a lehetőséget is vizsgálják, hogy ne az egész limányt (partrészt) töltsék fel, mert akkor jóval kevesebb fát kell majd kivágni. Várhatóan azokat fogják kivágni, amik a mobilgát és a mellette húzódó, négy méter széles szervizút nyomvonalában vannak, valamint a külső részen azokat, amik azzal fenyegetnek, hogy rádőlhetnek a mobilgátra, átszakítva azt.

A római-parti gátrendszer legutóbbi, 12,7 milliárd forintra tervezett költségét valószínűleg meg fogják haladni az új tervek alapján, de hogy pontosan mennyivel, azt egyelőre nem tudni: akár a 15 milliárd forintot is meghaladhatja a költség. Mint a főpolgármester-helyettes elmondta, Tarlós István azt tervezi, hogy hamarosan összehívja a parlamenti ellenzéki pártok képviselőit, és ismerteti a terveket. A végső látványterveket augusztusban táblázzák ki a parton, és lakossági fórumot is fognak tartani.

 

Teteje